Málokdo z širší veřejnosti ví, že italský hudební génius Claudio Monteverdi (1567 – 1643) se v mládí ocitl také na území Koruny české. Mezi léty 1595 až 1599 se totiž ve službách mantovského vévody Vincenza Gonzagy účastnil tažení proti turkům, kteří se začali rozpínat do Evropy z uherské strany. Vojenská družina italského vévody se proto připojila k císařským vojskům Rudolfa II., aby zastavili tureckou rozpínavost a touhu po moci. Návštěva mantovského dvora do naší české metropole je tedy prozatím jediným historicky doloženým místem, kde se mladý Claudio osobně zdržoval a dostal do úzkého kontaktu s rudolfínským dvorem.
Které další destinace Monteverdi navštívil na své cestě přes Moravu a Čechy jsme však donedávna nevěděli. Náš vědecký odborný tým ve složení Mgr. Ladislava Košíková, MgA. Eduard Tomaštík Ph. D. a Mgr. Pavel Sýkora Ph. D. se tuto skutečnost rozhodl změnit. Svým dlouhodobým systematickým výzkumem se mu podařilo vypátrat také další lokality, které mladý italský skladatel navštívil.
Nově objevené prameny z českých a moravských archivů umožnili zrekonstruhovat celou Monteverdiho cestu naším územím. Po Vídni vedly jeho stopy těmito městy: Znojmo, Praha, Brno, Haná – Kroměříž, Strážnice, Uhry – Ráb a dle nejnovějších vědeckých poznatků se Monteverdi objevil také v Luhačovicích. Je až neuvěřitelné, jak moc tento objev objasnil okolnosti vzniku několika Monteverdiho známých skladeb či skladeb některých jeho kolegů. V tomto celovečerním hudebně – tanečně – vědecko – populárním revue bude naše publikum premiérově seznámeno s hudební vlivy, které se, díky jeho pobytu na našem území, nesmazatelně zrcadlí v Monteverdiho pozdější tvorbě, či naopak, jak jeho pobyt zde zanechal čitelné stopy v hudbě jednotlivých regionů. Z vyššího pohledu si tento projekt klade za cíl dokázat světové veřejnosti jak na formující se Monteverdiho skladatelskou genialitu měla zásadní vliv hlavně naše malá země.
Účinkují:
SOCIETAS INCOGNITORUM: Yvetta Fendrichová-soprán, Kateřina Šujanová-soprán, Ondřej Múčka-kontratenor, Eduard Tomaštík-tenor, um. Vedoucí, Martin Šujan-bas, Marek Čermák-cembalo, Vít Šujan-kontrabas
TANEČNÍ SLOŽKA SOUBORU HRADIŠŤAN: Jitka Košíková, Tereza Malinová, Aneta Dosoudilová, Eva Jiříkovská, Ondřej Hastík, Štěpán Hrňa, Jan Malina, Jan Verfl
Seznam použitých skladeb:
Adriano Banchieri (1568-1634) – Il diletto moderno per introduzione/Chi brama havere à 5 (Festinonella sera del giovedi grasso, Benátky 1608)
Jacobus Handl Gallus (1550 – 1591) – Anseris est giga à 4 (Harmonia morales, Praha 1589-90)
Adriano Banchieri (1568-1634) – Intermedio di venditori gli fusi/Chi vuol filare à 5 (Festinonella sera del giovedi grasso, Benátky 1608)
Philippe de Monte (1521 – 1603) – Ardi si ma non t´amo à 5 (L´undecimo libro delli madrigali Benátky 1586)
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – Se tu mi lassi à 5 (Il secondo libro de´madrigali, Benátky 1590)
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – Amor/Lamento della Nimfa à 4 (Madrigali guerrieri et amorosi……. libro ottavo, Benátky 1638)
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – Gira il nemico insidioso à 3 (Madrigali guerrieri et amorosi……. libro ottavo, Benátky 1638)
Claudio Monteverdi (1567 – 1643) – È questa vita à 5 (Selva morale e spirituale, Benátky 1641)
Adriano Banchieri (1568-1634) – Il diletto moderno licenza a di nuova/Chi brama havere à 5 (Festinonella sera del giovedi grasso, Benátky 1608)