Co tedy k posypu hlavně využívají? „Kamennou drť frakce 0-4 mm.Chemický posyp jenom při náledí, z důvodu bezpečnosti hlavně pro údržbu veřejných schodišť a výjimečně pro údržbu místních komunikací s velkým podélným sklonem a to mimo teritorium lázeňského území,“ poznamenal Pučalík. První prosincové dny přinesly na mnoha místech republiky kalamitu spojenou s ledovkou, ale Luhačovic se tento problém netýkal. „Díky teplotám oscilujícím v Luhačovicích nad bodem mrazu, nemusely zatím TS zasahovat v souvislosti se zimní údržbou,“ informoval 9. prosince Pučalík. Na příchod zimního počasí jsou ale Luhačovice nachystány.
„Máme připraveny tři posypové mechanizmy – víceúčelový komunální stroj Ladog a dvě multikáry s posypovou nástavbou a radlicí. Dále v pohotovosti dva traktory s radlicemi a v případě potřeby ještě další dva. Pro extremní případy s nutností odvozu sněhu z komunikací.
Disponujeme dvěma nákladními automobily a dvěma nakladači,“ nastínil Pučalík. TS Luhačovice udržují v Luhačovicích a integrovaných obcích 33 km místních komunikací a 26,5 km chodníků. K tomu ještě 13 mostů, 9 lávek, 300 metrů veřejných schodišť, a k tomu veřejná parkoviště a prostranství. Na zimní údržbu proto potřebují nemalé množství posypového materiálu. „Na běžnou zimu musíme mít připraveno 600 tun kamenné drti a 2 tuny posypové soli,“ přiblížil Pučalík. Většina materiálu je uložena v areálu TS. „Na území města a integrovaných obcích je ale na exponovaných místech rozmístěno 29 mobilních posypových kontejnerů, které jsou průběžně v závislosti na klimatických podmínkách doplňovány. Jsou hlavně u škol a veřejných budov, kde je využívají správci těchto zařízení. Také ale na komunikacích s velkým podélným sklonem s využitím pro řidiče v době, kdy z časového hlediska v návaznosti na plán zimní údržby, není ze strany TS komunikace ještě ošetřena,“ podotkl ředitel.
Průměrná zima z hlediska údržby komunikací TS Luhačovice představuje zhruba 46 výjezdů za období, s průměrnou spotřebou 560 tun posypového materiálu. „Co se týče finančního vyčíslení, představuje to 220 000 Kč za posypový materiál a navíc 450 000 Kč mzdových prostředků za pohotovost a přesčasové hodiny 9 pracovníků, kteří v mimopracovní dobu, zimní údržbu zajišťují. Mimo to jsou samozřejmě další náklady, jako například na pohonné hmoty,“ poznamenal Pučalík. Vloni byla ale zima mírná. „TS Luhačovice v souvislosti se zimní údržbou provedly jen 16 výjezdů a vysypalo se asi 60 tun drti,“ nastínil ředitel. Spotřebu posypového materiálu pro letošek si ale odhadnout netroufá. „Zima se totiž většinou naplno projeví až po Novém roce,“ vysvětlil své zkušenosti Pučalík. Pro případ kalamity sice TS nemají třeba dopředu nasmlouvané soukromé traktory s radlicemi, ale řešit by ji dokázaly. „Pokud by to situace vyžadovala, požádali bychom o pomoc ZD Zálesí, kde jsme v minulosti při kalamitních stavech nikdy nebyli odmítnuti,“ objasnil ředitel. Každopádně mají i TS stanoveno, které z komunikací udržují přednostně. „V prvním pořadí důležitosti jsou např.ulice Hrazanská, Nádražní, Komenského, U Štávnice a chodníky v centru,“ podotkl Pučalík s tím, že kompletní plán zimní údržby je zveřejněn na www.tsluhacovice.cz
Upozornil také, že zimní údržbu komunikací v lázeňském městě nemají na starost jen TS Luhačovice. „Komunikace, které nejsou v majetku obce a tudíž nemají statut místních komunikací nebo komunikací účelových, patří kraji a udržuje je dle vlastního režimu Správa a údržba silnic Zlínska,“ doplnil Pučalík. Sami lidé však mohou podle něj také přispět k tomu, aby byly všechny komunikace co nejlépe upravené. „Někdy totiž parkují svá auta tak, že na úzkých komunikacích ani údržbu nelze provést. Prosím tedy, aby na tento aspekt v zimním období řidiči pamatovali a neblokovali takto silnice,“ uzavřel Pučalík.