Ta započala v polovině roku 2004 a kulminovala v roce 2005, kdy bylo vydáno více jak 5 tisíc občanských průkazů s dobou platnosti do roku 2015,“ poznamenala vedoucí správního odboru luhačovického městského úřadu Vladislava Janíková.
Lidé včasnou kontrolou platnosti své občanky mohou předejít nepříjemnému překvapení ve chvíli, kdy by měli svou totožnost prokázat. Propadlá legitimace nemusí být jen jednoduchou komplikací. „Když lidé nemají platný průkaz, dopouští se navíc přestupku, za který jim může být uložena pokuta,“ upozornila Janíková. Pro výměnu dokladu musejí luhačovičtí občané zamířit na Úsek občanských průkazů, cestovních dokladů a evidence obyvatel, který najdou v přízemí radnice. „V kanceláři jsou dvě pracoviště, která obsluhují Bc. Martina Matulíková a Bc. Jana Homolková. Pracovnice jsou plně k dispozici v úřední dny, kterými jsou pondělí a středa,“ uvedla Janíková.
K vyřízení občanského průkazu musí příchozí předložit pouze stávající doklad. „Pokud již není průkaz platný, musí přinést další doklad, což je rodný list, cestovní pas, případně řidičský průkaz,“ poznamenala Janíková.
V současné době již se nepoužívají na průkazy fotky, které by si člověk už hotové na úřad přinesl. „Žádost včetně pořízení fotografie se totiž pořizuje přímo v informačním systému občanských průkazů. Výměna průkazu je zdarma,“ podotkla Janíková.
Vyřízení nového dokladu trvá asi 30 dnů. „Proto je vhodné, aby o vystavení nového průkazu občané požádali nejpozději měsíc před vypršením platnosti stávajícího. Nejdříve však dva měsíce před skončením platnosti dokladu,“ doplnila Janíková.
Mimo úřední dny si lze nový doklad zařizovat pouze po telefonické domluvě, protože v neúřední dny pracovnice často vyjíždí na služební cestu. „Vyřizují totiž také žádosti ležících občanů, kteří se nemohou na pracoviště dostavit vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu,“ vysvětlila Janíková. Návštěvu lze domluvit telefonicky na čísle 577 197 415 nebo 577 197 414.