Město Luhačovice se rozhodlo zbavit lázeňské ulice přemíry reklamy

Aby nejexponovanější ulice Luhačovic měly opravdu lázeňskou atmosféru a byly libé oku každého návštěvníka, rozhodlo se město omezit na části svého území pouliční reklamu. Regulace reklamy je ustanovena v novém nařízení města, které vydala městská rada na své schůzi 17. června. 

 „Ceníme si krásy našeho města s řadou historických budov. Chceme proto umožnit všem občanům i návštěvníkům, aby si mohli příjemnou lázeňskou atmosféru Luhačovic také plně užít. A to bez toho, aniž by je na každém kroku místo pěkné lázeňské vilky upoutala strakatá reklamní plachta na plotě před takovou historickou budovou,“ poznamenala starostka Marie Semelová.

Předpis se snaží vymýtit nevzhledné reklamní poutače zejména z území luhačovické památkové zóny. Místa, na která se zákaz reklam vztahuje, jsou proto: ulice A. Václavíka, Betty Smetanové, Bílá čtvrť, ulice Dr. Palka Blaho, Dr. Veselého, Holubyho, Jurkovičova alej, Leoše Janáčka, Lázeňské náměstí, Masarykova v úseku od křižovatky s ulicí Leoše Janáčka po křižovatku s Nádražní, Nábřeží, Nádražní v úseku od Lázeňského náměstí po křižovatku s Masarykovou, Pod Kamennou, Příční, Solné od nám. 28. října po křižovatku s ul. Bílá čtvrť, U Šťávnice, Zatloukalova a náměstí 28. října.

Nařízení města se týká nejen reklamních plachet, ale vztahuje se i na další druhy propagace v ulicích, jako je třeba šíření letáků za stěrače aut nebo naopak průjezd aut vozících speciální reklamní panely, ale například i procházení reklamních figurín ulicemi. Předpis nabývá účinnosti za 15 dnů od svého vydání. Při přípravě nařízení se však myslelo i na to, že některé druhy reklamy nelze odbourat z ulic města ze dne na den. To se týká právě i asi nejproblematičtějších poutačů umístěných na plotech. „Majitelé poskytují prostor pro reklamu na smluvní dobu, která je nejčastěji roční. Jde tedy o to, aby měli na odstranění těchto poutačů dostatek času. Proto zákaz reklamních plachet na plotech a některých dalších druhů propagace definovaných v bodě „h“ článku 4 nového nařízení nabývá účinnosti až od 1. ledna 2017,“ nastínila Vladislava Janíková, vedoucí správního odboru luhačovické radnice.

Kdo by nařízení porušoval, může se se zlou potázat. Města přímo ve vydávaných nařízení nemohou sice definovat postih, ten se ale uplatňuje podle ostatních zákonů.

„Pokud bude nařízení někým porušeno, podáme podnět krajskému živnostenskému úřadu, který bude věc dále řešit. Za porušení nařízení  hrozí provinilci pokuta, která v krajním případě může být až 2 miliony korun,“ upozornila Janíková.

Aby vše proběhlo hladce, chce radnice do věci zapojit i městskou policii.

„Strážníci mají přehled o dění v ulicích, proto chceme vyjednat, aby například majitele plotů se zavěšenými reklamami strážníci upozornili na nutnost neumísťovat už nové reklamy a stávající včas odstranit, aby se vyhnuli případnému postihu,“ doplnila Janíková. I přesto se občas budou moci lidé s reklamou v centru Luhačovic setkat i v budoucnu, a to i v případě, že nařízení budou všichni dodržovat. Jsou v něm zahrnuty totiž i určité výjimky. „Ty se vztahují například na reklamu na akce připravované městem nebo na poutače na stavebním lešení během probíhající stavby. A třeba ani konání sbírek a dalších charitativních akcí se ani do budoucna omezení nedotkne,“ uzavřela Janíková.

Hlavní partneři