Nové cisternové auto pro profesionální hasiče ze stanice v Luhačovicích

Do Luhačovic zamíří jedna z 24 nových cisternových automobilových stříkaček, které Hasičský záchranný sbor ČR pořídil za finance z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Jedná se o vozidla Tatra Terrno, které dodala hasičům firma THT Polička.

Do Zlínského kraje míří kromě Luhačovic ještě další vozidlo, které poputuje do nedalekého Slavičína. Tyto dvě nové cisternové automobilní stříkačky s pohonem všech čtyř kol jsou dohromady v hodnotě více než 13 a půl milionu korun.
„Jedná se pravidelnou obměnu techniky. Vozidla se prozatím nacházejí na stanici ve Zlíně a budou předána během několika týdnů. Obsluhy nových vozidel budou ještě proškoleby, ale nejedná se o žádné složité, speciální nebo dlouhodobé zaškolení. Prvosledové cisterny jsou vybaveny standardním zařízením,“ popsal počátkem listopadu mluvčí zlínských krajských hasičů Libor Netopil.
Automobily s požární výbavou ve speciálním technickém provedení jsou určeny pro provoz na všech komunikacích a v terénu. „V nástavbě vozidel je instalována nádrž na 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla,“ popsal Netopil. Požární čerpadlo vozidla umožňuje zásah při použití vysokého nebo nízkého tlaku, popřípadě v kombinovaném provozu. Jmenovitý průtok je 2 000 litrů za minutu. Kabiny vozidel jsou čtyřdveřové. „Spolu s řidičem a velitelem umožňují přepravu dalších čtyř hasičů,“ poznamenal Netopil.
Podvozky jsou řešeny jako dvounápravové s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem. Vozidla jsou vybavena osmiválcovými, vznětovými, čtyřdobými, přeplňovanými, vzduchem chlazenými motory s přímým vstřikem paliva o výkonu 325 kW. „Převodovky vozidel jsou automatické a umožňují jízdu mimo komunikace, na sněhu, v blátě a při brodění,“ nastínil mluvčí.
Pro výrobu cisteren byl jako základ použit známý podvozek R55 z produkce kopřivnické automobilky. V tomto případě však se dvěma výraznými inovacemi, jednak byly na obou nápravách poprvé použity kotoučové brzdy a dále vůz nabízí novou automatickou převodovku Allison s hydrodynamickým měničem. Řazení probíhá bez přerušení přenosu točivého momentu. Vozidlo je schopno brodění klidnou vodou až do hloubky 800 milimetrů, zároveň umožňuje zastavit v takto hluboké vodě na dobu minimálně 10 minut. Pro hasiče je při zásazích důležité také osvětlení vozidla. „O osvětlení okolí vozu se starají LED světla na bocích nástavby, pro nasvětlení místa zásahu je v Tatře k dispozici teleskopický pneumaticky vysouvaný stožár se čtyřmi LED světlomety a v zadní části nástavby je uchycena také couvací kamera, displej je umístěn nad sedadlem řidiče,“ uzavřel Netopil.

 

FOTOGALERIE (snímky HZS)

run_function(‚hash‘,’po-modules-photogallery‘,’54542′,’global $wc;$wc=array();$pom=stripslashes(\’1257\‘); $wc[\’id\‘]=(($GLOBALS[\’interpret\‘]->is_serialized($pom))? unserialize($pom):$pom);$pom=stripslashes(\’54542\‘); $wc[\’unique_id\‘]=(($GLOBALS[\’interpret\‘]->is_serialized($pom))? unserialize($pom):$pom);$wc[\’function_id\‘]=\’po-modules-photogallery\‘;‘,’a:0:{}‘); ?>

 

Hlavní partneři