Přes 200 modelů závoďáků na výstavě doplňují i kombinézy a trofeje jezdců rally

Na unikátní výstavu věnovanou přesným modelům konkrétních závodních aut, se mohou lidé přijít podívat do galerie kulturního domu Elektra. 

Neměli by však váhat. Poutavá expozice, doplněná také o některé trofeje známého luhačovického jezdce Romana Kresty a dokonce o různé části závodních vozů, je k vidění jen týden. Výstava, kterou představil sběratel rally modelů Oldřich Bartoníček, potrvá do 27. listopadu. A co vše je v expozici k vidění?

Je tu asi 250 modelů, minimálně 30 jich mám ale ještě doma,“ prozradil Bartoníček.. Modelům se věnuje od roku 2001. „To jsem si zakoupil první plastové modely od firmy Heller v měřítku 1:43. Začal jsem je skládat, natírat, polepovat, pak se přidaly další,“ přiblížil sběratel. Většina modelů závodniček je kovová a jsou právě v měřítku 1:43. „Tyto modely mají na délku asi 10 centimetrů, mám nějaké ale i nějaké plastové 1:24. Největší jsou 1:18,“ poznamenal Bartoníček. Aby model vypadal tak, jak jej prezentuje na výstavě, dá to ovšem hodně práce. „Některé jsou dělány opravdu do detailů. V autech jsou přesně zpracované vnitřky včetně výstuhových rámů, závodních sedaček, pásů, zkrátka věrné výbavy závoďáku.

Stavba modelu tak zabere i dost času. „Třeba měsíc, protože já se tomu nevěnuji každý den, ale třeba jednou za dva dny tak po dvou hodinách,“ dodal sběratel. Každý model na výstavě představuje vůz konkrétního jezdce na konkrétním závodě, který ve skutečnosti tento závodník se stejně vypadajícím vozem absolvoval. „Třeba když to auto má polepy  Barum rally, skutečně s takovými polepy daný ročník závodu takové auto jelo,“ dodal sběratel. Hodně se přitom ale zaměřuje na sbírání nejznámější české značky aut. „Snažím se ve sbírce mapovat škodováckou historii, třeba kdy Škoda poprvé startovala na Rally Monte Carlo. To je konkrétně model vozidla Škoda Populár, který tam jel roku 1935. Nechybí mi tu ale ani „tisícovky“, nebo Octavie. Bartoníček připouští, že modely jsou ze stavebnic nebo zakoupené a tak i jinde může mít člověk v podstatě stejné. Některé jeho kousky jsou ovšem doslova unikátní, protože pracuje i s mimořádnými detaily. Jsou různé vychytávky, speciálně vyráběné leptané díly, kde si na voze dáte miniaturní kovový zámek kapoty, stěrače a podobně.“

Na výstavě je toho hodně mimo samotná Vaše autíčka. Dost věcí spojených s jezdcem Romanem Krestou, který bydlí v Luhačovicích a znáte se s ním, že? „Máme tu kompletní Romanovu závodní výbavu, tedy  kombinézu, helmu, rukavice boty. A to z roku 2005, kdy startoval za tovární tým Ford.. Je tu také pohár za páté místo v rally na Corsice, pak Zlatý volant z roku 2001 pro nej rally jezdce ČR a další věci,“ nastínil autor výstavy.

V expozici jsou ale i reálných závodních aut a zajímavé fotografie. „Fotky jsou zapůjčené od zlínského fotografa Ondřeje Záruby, mapují některé z ročníků Dakaru. Pak tu máme jednu kapotu Škody Fabia R5 týmu Kresta racing. Kapota byla na vozu Filipa Mareše na letošní Barumce. Jednu z posledních rychlostních zkoušek Mareš s autem kvůli jezdecké chybě naboural. Z té havárie je i rozbitý disk kola, které tu máme. Je tu ale i originální nárazník z Fordu Fiesta WRC, z roku 2013. Také originální kombinézu Martina Prokopa, ve které jel s Toyotou Hilux na rally Dakar. Je tu i další kombinéza Martina Macíka, který jezdí Dakar v kategorii kamionů,“ doplnil Bartoníček.

Protože se s lidmi z prostředí rally zná, svezl se prý už párkrát s profi jezdci v různých závoďácích. Jinak se ale z rally věnuje aktivně právě jen modelům a v běžném povolání je kuchař. „Jezdím pracovat do hotelu v Rakousku, deset dní jsem  tam, pak se vracím na pět dnů do Luhačovic k rodině. A právě po náročné šichtě, kdy se staráme o stovky hostů, je pak večer hodinka až dvě při skládání modelů skvělý relax,“ uzavřel Bartoníček. Po celou dobu výstavy je v expozici sběratel osobně přítomen a tak k jednotlivým vystaveným exponátům rád povypráví celý jejich příběh.

FOTOGALERIE

Hlavní partneři
Vincentka
Východní Morava