Převážná část programu bude letos vzhledem k aktuální epidemické situaci umístěna do veřejného prostoru. Návštěvníkům se tak zpřístupní neobjevená či běžně nedostupná místa a open-air prostory, což dokonale ladí s dlouhodobou koncepcí festivalu, jejímž cílem je přitáhnout luhačovické občany a přespolní do míst, kam se obvykle nevydávají. „Letošní program bude více než kdy dříve primárně určen místním obyvatelům či návštěvníkům z regionu a obohatí tak stávající kulturní nabídku. Zároveň se tímto ale festival jakkoli neuzavírá návštěvníkům z celé republiky a zahraničí,” uvedla k letošnímu ročníku ředitelka festivalu Magdaléna Petráková.
Na co se mohou návštěvníci festivalu těšit?
Divadelní sekce letos nabývá především komorní podoby, a to například prostřednictvím opakované multisenzorické performance Lžička pod nos určené vždy třem účastníkům. Nad pramenem Aloiska dále vystoupí soubor POCKETART se svou performancí Treatment of Remembering odehrávající se v pomyslném světě, ve kterém již neexistuje příroda, a vystupující se na ni v tanečních obrazech rozvzpomínají. Nevšední zážitek přinese také kurátorovaný blok Festivalu tanečních filmů – Bez nánosu v tanci a životě. A dostane se i na dětské publikum, které se spolu se svým dospělým doprovodem může těšit na loutkovou inscenaci pražského Studia Damúza: Řeka, jež se odehraje v Japonské zahradě.
V rámci nezapomenutelné atmosféry letního kina na střeše městské plovárny bude letos k vidění mezi jinými film britského režiséra Petera Stricklanda na pomezí komedie a hororu – Takové krásné šaty či filozofická esej Ondřeje Vavrečky Osobní život díry. Diváci se mohou těšit také na výběr krátkých animovaných filmů minulého ročníku filmového festivalu Brněnská Šestnáctka.
V rámci doprovodného programu se v tomto roce představí Audiovizuální sauna vznikající ve spolupráci s platforou Young Film Fest. Jedná se o projekt, který kombinuje veřejné přednášky a diskuse s uzavřenými workshopy pro studenty a mladé tvůrce. Veřejnost se v rámci tohoto bloku dočká například přednášky Ondřeje Pavlíka Poťouchlost v české filmové kritice či debaty mezi profesionálními kritiky a kritiky fanoušky na téma Jak se pozná dobrý film.
Velká část hudebního programu se uskuteční přímo na lázeňské kolonádě a u blízkých pramenů. Jako například koncert hudebnice Marie Ladrové v hale Vincentky, která posluchačům zahraje na těremin a nabídne jim také možnost si tento netradiční nástroj vyzkoušet. V rámci hudební sekce se dále představí slovenský skladatel inspirovaný přírodou – Patrik Korinok vystupující pod jménem I AM PLANET, melancholický a osobitý bard Oldřich Janota, experimentálně tvůrčí manželé Irena a Vojtěch Havlovi, překvapivě sourodé duo klasicky vzdělaného houslisty Daniela Meiera a milovníka melancholického drone Václava Dobiáše aka Sweeps04 či ambientní projekt Miloše Dolinského – Černý tesák. Na hranici hudby, zvukového projevu a léčebné metody pak stojí tvorba Stanislava Abraháma. Umělec a zvukový designér Českého rozhlasu nabídne propojení muzikoterapeutického gongu s elektronickým dronem z modulárního syntezátoru.
Zvuková sekce je na festivalu přítomna vůbec poprvé. Jméno Stanislava Abraháma v ní doplní například zvuková dílna s Michalem Kindernayem a kontaktními mikrofony nebo unikátní přednáška trojice hudebních publicistů – Karel Veselý, Miloš Hroch, Pavel Turek na lázeňské téma hudební wellness. Vyvrcholením této sekce je pak nedělní luční hostina v těsné blízkosti pramene Aloiska, kterou připravuje umělecké uskupení Hadaikum (Nela Britaňáková a Adéla Chorá). Diváci si zde odpočinou při poslechu děl vzniklých během literárních rezidencí spisovatelek Kláry Vlasákové a Terezy Semotamové a autora Petra Borkovce.
Na ústřední téma festivalu „Bez nánosu“ reaguje také výstavní program. Zadáním pro umělce byla reakce na umělecká díla, památníky a další místa, které v městském prostoru vytváří trvalý historický a ideový nános. Autoři Tomáš Moravec, Vladimír Turner, Martin Zet a William Costa představí v prostoru lázní své site-specific umělecké instalace a performance. Již tradičně proběhne také projekce výběru současných videí z produkce Přehlídky filmové animace a současného umění – PAF Olomouc, letos s úvodem kurátorů Tiny Poliačkové a Lumíra Nykla.
Na letošní vizuál, který odkazuje na fenomén komunikace na dálku, se můžete podívat ve fotogalerii.